Soalan Latihan KPF 3012
Soalan KPF 3012 – Perkembangan Pendidikan Di
Malaysia : Falsafah Dan Dasar.
1.
Antara cabang
falsafah, yang manakah di antara berikut berkaitan dengan kajian ilmu dan
nilai?
I.
Metafizik II. Epistemologi
III. Aksiologi IV.
Logik
B.
II, III sahaja
C.
II, IV sahaja
D.
III, IV sahaja
Jawapan:
B
2.
Pilih dan
padankan mazhab falsafah dengan epistemologi yang tepat
Mazhab falsafah
|
Epistemologi
|
I.
Idealisme
|
Kebenaran sebagai fakta
|
II.
realisme
|
Kebenaran sebagai idea
|
III.
Pragmatisme
|
Kebenaran sebagai pengalaman
|
IV.
Eksistensialisme
|
Kebenaran sebagai pilihan individu
|
A.
I, II sahaja
B.
III,IV sahaja
C.
I,III,IV sahaja
D.
II, III,IV sahaja
Jawapan:
B
3.
“Pendidikan di
dalam peringkat sekolah rendah hendaklah mengutamakan pendidikan asas, iaitu
membaca, menulis dan mengira”
Salah satu falsafah pendidikan berikut yang
mengutamakan pendidikan asas seperti kenyataan di atas ialah:
A.
Essensialisme
B.
Pragmatism
C.
Rekonstruktivisme
D.
Eksistensialisme
Jawapan: A
4.
Berikut
merupakan tujuan utama Falsafah
Pendidikan Negara 1988 di gubal.
A.
Menentukan matlamat
pendidikan Negara.
B.
Memberi panduan dalam penggubalan kurikulum.
C.
Menentukan usaha berterusan ke arah perkembangan
potensi murid.
D.
Memberi pedoman terhadap segala rancangan dan
pelaksanaan aktiviti pendidikan.
Jawapan: D
5.
Apakah matlamat utama
pendidikan guru?
I.
Melahir guru yang berkualiti.
II.
Menguasai ilmu dan kemahiran mengajar.
III.
Memupuk dan mengamal nilai-nilai keguruan.
IV.
Mencapai kecemerlangan pendidikan dalam alaf baru.
A.
I, II sahaja.
B.
I, IV sahaja.
C.
II, III sahaja.
D.
III, IV sahaja.
Jawapan: B
6.
Semua berikut
boleh diertikan sebagai kokurikulum, kecuali
_________ .
A.
kurikulum tambahan
B.
aktiviti badan beruniform
C.
pendidikan untuk masa lapang
D.
aktiviti pelajaran luar bilik darjah
Jawapan: D
7.
Perkara utama
dalam sesuatu kurikulum yang sempurna ialah
I.
isi pelajaran dipilih untuk mencapai objektifnya.
II.
matlamat pendidikan yang harus dicapai oleh sekolah.
III.
penilaian untuk mengukur keberkesanan pembelajaran.
IV.
pendekatan dan strategi yang hendak digunakan untuk
mencapai objektif pelajaran
A.
I, II sahaja.
B.
I, IV sahaja.
C.
I,III sahaja.
D.
II, IV sahaja.
Jawapan: B
8.
Semua berikut adalah perubahan Sistem Pendidikan
Kebangsaan berdasarkan syor-syor Laporan Kabinet 1979, kecuali __________ .
A.
kegiatan
kokurikulum diutamakan.
B.
bahasa Malaysia
sebagai bahasa pengantar dalam semua
peringkat persekolahan.
C.
kurikulum sekolah KBSR dan KBSM digubal dan
dilaksanakan dalam tahun 1980an.
D.
mata pelajaran Kemahiran Hidup wajib dipelajari dalam
sekolah menengah rendah.
Jawapan:
B
9.
Tujuan khusus
menguatkuasakan Akta Pendidikan 1996 ialah _______________
A.
menangani
cabaran-cabaran Wawasan 2020.
B.
memperkukuh semangat perpaduan berbilang kaum.
C.
memantapkan Sistem Pengurusan Pendidikan Kebangsaan.
D.
melengkapkan perundangan Sistem Pendidikan Kebangsaan.
Jawapan :
A
10. Tujuan utama
mendirikan Sekolah Bestari ialah _______
A.
Menjadikan
sekolah yang moden
B.
Mencapai matlamat Wawasan 2020
C.
Mencapai matlamat wawasan pendidikan
D.
Menyatupadu murid-murid berbilang kaum
Jawapan :
B
11. Dalam
penggubalan Huraian Sukatan Pelajaran KBSR/KBSM, perkara-pekara yang harus
dipertimbangkan ialah ______________
I.
Kandungan ilmu dan kemahiran
II.
Nilai-nilai murni
III.
Strategi dan aktiviti pengajaran-pembelajaran
IV.
Hasil pembelajaran
A.
I, II sahaja.
B.
III,IV sahaja.
C.
I,II, IV sahaja.
D.
I, II, III, dan IV.
Jawapan: D
12. Mengikut
Falsafah Pendidikan Sekolah Rendah, tujuan utama
program KBSR adalah memberi pendidikan kepada murid untuk ____________
A.
menguasai kemahiran asas 3M.
B.
memenuhi keperluan mereka masing-masing.
C.
menjadi insan yang berilmu dan berakhlak mulia.
D.
memperkembang potensi mereka secara menyeluruh dan
bersepadu.
Jawapan: D
13. Di dalam kelas, nilai-nilai murni boleh
dipupuk melalui _________
I Tingkah
laku guru
II Aktiviti
pengajaran guru
III penyampaian
isi pelajaran
IV aktiviti
pembelajaran murid
A.
I, II sahaja.
B.
III, IV sahaja.
C.
I, III, IV sahaja.
D.
I, II, III,dan IV.
Jawapan: D
14. Di dalam komponen penyampaian pelajaran,
perkara-perkara berikut perlu dipertimbangkan kecuali _____________ .
A.
langkah-langkah pengajaran
B.
strategi dan kaedah mengajar
C.
pengalaman murid sedia ada
D.
perkara yang diajar oleh guru lain
Jawapan: D
15. Perancangan pengajaran dan pembelajaran harus
berdasarkan ___________ .
I.
Huraian Sukatan
Pelajaran
II.
Bahan pelajaran dan kemudahan
III.
Objektif pelajaran dan isi kandungan
IV.
Strategi dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran
A.
I, II sahaja.
B.
III, IV sahaja.
C.
I, III, IV sahaja.
D.
I, II, III,dan IV.
Jawapan:
C
16. Guru
yang sentiasa berusaha meningkatkan kualiti dan prestasi aktiviti pengajaran
dan pembelajaran ialah pelaksanaan tanggungjawab terhadap __________
I.
Murid
II.
Negara
III.
Ibu bapa murid
IV.
Profesion keguruan
A.
I, III sahaja.
B.
II, IV sahaja.
C.
I, II, III sahaja.
D.
I, II, III, dan IV.
Jawapan:
D
17. Guru yang mempunyai kemahiran professional
dalam ertikata yang sebenar ialah guru yang __________________
I.
mematuhi Kod Etika Keguruan
II.
mengajar dengan cekap serta berkesan
III.
mempunyai sijil Diploma Pendidikan yang diiktiraf
IV.
sering berusaha meningkatkan prestasi profesionnya
A.
I, II sahaja.
B.
III, IV sahaja.
C.
I, II, IV sahaja.
D.
I, II, III, dan IV.
Jawapan:
D
18.
Untuk
merealisasikan reformasi pendidikan di Malaysia, guru harus memainkan peranan sebagai agen perubahan.
Ini bermakna guru masa kini harus menukar dari kebiasaan dan rutin yang
diamalkan dulu dengan __________ .
I.
menggunakan strategi berpusatkan murid
II.
melaksanakan program pendidikan bersepadu
III.
mengandaikan murid bersifat homogen dan heterogenus
IV.
mengurus dan
membimbing secara demokratik dan kasih saying
A.
I, II sahaja.
B.
III, IV sahaja.
C.
I, II, IV sahaja.
D.
I, II, III, dan IV.
Jawapan: C
19. Yang manakah antara berikut merupakan
ciri-ciri iklim yang negatif dalam
bilik darjah?
A.
Murid duduk diam kerana takut dihukum.
B.
Hubungan mesra antara guru dengan murid.
C.
Iklim persekitaran yang bersih, teratur dan tenteram.
D.
Murid melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti
pembelajaran.
Jawapan: A
20. Aktiviti
pengurusan kelas yang kurang berkemampuan mewujudkan iklim bilik darjah dengan
berkesan ialah _____________
A.
sering
mengingatkan murid supaya mematuhi disiplin.
B.
menggalakkan murid bekerjasama dalam aktiviti kumpulan.
C.
menentukan jadual waktu bertugas harian bersama dengan
murid.
D.
menyediakan ruang pembelajaran yang kondusif untuk
aktiviti pembelajaran.
Jawapan: A
21. Di
bawah Standard Guru Malaysia, kriteria dan standard am guru yang digariskan adalah
berdasarkan kriteria dan Standard _____________ .
A.
Diploma Pendidikan
B.
Pendidikan Tinggi
C.
Kelayakan Perguruan
D. Malaysia Qualification Framework
Jawapan: D
22. Yang manakah antara berikut merupakan
perubahan utama sistem pendidikan
berdasarkan Akta Pendidikan 1996?
A.
Sekolah Bestari diperkenalkan untuk sekolah rendah dan menengah.
B.
Reformasi sistem pendidikan untuk mencapai matlamat
wawasan 2020.
C.
Menambah peluang pendidikan tertiari dengan meluluskan
penubuhan kolej-universiti swasta.
D.
Pendidikan pra-sekolah diperkenalkan sebagai sebahagian
daripada sistem persekolahan rendah.
Jawapan: C
23. Tujuan
menggubal kurikulum kebangsaan ialah untuk
A.
keseragaman
B.
kemudahan
C.
penjimatan
D.
Pengekalan
Jawapan: A
24. Berikut
ialah objektif domain Bloom kecuali
A.
Pengetahuan
B.
Kefahaman
C.
Aplikasi
D.
Apresiasi
Jawapan: D
25. Dasar
digubal dan dilaksanakan untuk tujuan
A.
kawalan
B.
pemantauan
C.
kesinambungan
D.
psikometrik
Jawapan: A
26. Pendidikan
era kemerdekaan menitik beratkan
A.
perpaduan kaum
B.
kehendak dan nilai penjajah
C.
demokrasi pendidikan
D.
pembangunan manusia
Jawapan : A
terima kasih..boleh jadikan panduan.
BalasPadambagus.. sebab sambil belajar dapat cek
BalasPadamjawapan terus